Seznamy (Lists) mají smysl

Sociální síť Twitter už nějakou tu dobu umožňuje řadit si své ovečky do listů. Pěkně přehledně, dle vlastního uvážení se v seznamech orientujeme třeba po skupinách “chtěl/a bych poznat”, “přátelé” nebo “Plzeň”. Už názvy napovídají, že použití těchto listů má více možností. A mě zajímalo, jak užitečné pro nás jsou.

Ve stovkách twitteristů se člověk musí brzo ztrácet. Sám jsem nastoupil na režim nedočítání starých tweetů a přijde mi, že sleduji stále jedny a ty samé osoby stále dokola. Kde jsou ostatní? Tomu trošku napomáhají užší seznamy specificky založené na společném bodě. Zájem o jiné sociální nebo geolokační sítě mně osobně nepřináší ten správný důvod seskupit své followery do listu, avšak příslušnost k místu pobytu či sociální interakce (rodina, přátelé) je lepší příklad. K přehlednosti napomáhají i designéři aplikací pro twitter zobrazením ve sloupcích. Kolik jich máme možnost spatřit na první pohled záleží už jen na velikosti rozlišení monitoru.

Oproti soukromým listům mají ty veřejné výhodu možnosti zobrazení dalším twitteristům. Nabídneme jim tak skupinku lidí se společným zájmem, kde mohou najít přínosné informace pro sebe. Škoda jen, že nelze jednoduše všechny obepsat a rychle komunikovat mezi sebou. Ztrácí se tak interaktivita v podobě expresní informovanosti o denní v našem okolí. Listy s obyvateli jednoho města podle mých původních plánů mohli být zdrojem upozornění na výluky v dopravě, revizory MHD či oznámení o kulturních akcí. Avšak pokud si jej člověk nenajde sám, nemá možnost lehce sehnat kontakt na tyto údaje. To je jeden příklad použití. Zatímco tento je ukázkou reálné a smysluplné věci, seznamy s “rád bych poznal” lidmi apod. mají za úkol jen jedno. Upozornit na zajímavé persony na Twitteru. Což samo o sobě není špatné, pokud tedy ona osoba má o to zájem. Ale sami víme, že ve skrytu duše jsme exhibicionisti, takže není co řešit. Málokdo si takové seznamy vytvořil a dále je aktualizuje, napravme to.

Jak už jsem na začátku zmínil, rozdělení všech kontaktů do více listů je pro přehlednost lepší. Avšak z vlastní zkušenosti vím, že co není stále na očích, lehce se přehlíží. Nevidím tak uplatnění vytvářet mnoho seznamů a zazdít společný All Friends výstup. Uplatnění listů se ujalo možná u někoho v soukromí, rozšíření mezi veřejnost jsem si zatím nevšiml. Ale některé případy utvářejí vyjímku. Jsou jimi např. Scukaři nebo CZ média. Užitečné vyjímky, o kterých stojí za to minimálně vědět.

Používáte twitter listy? Vytvořili jste nějaký zajímavý veřejný seznam, o který se chcete podělit? Pište do komentářů spolu s vašimi názory.



,

  1. Kubaiss 9.1.2012 v 14:30 # Odpovědět

    Listy jsou fajn, taky je mám podle geolokace (Ostrava, Olomouc, Opava), mám i nějaké podle školy (VŠB, OSU) nebo podle druhu webu (umění, zpravodajství, herní). Ale narazil jsem na limit. Twitter umožní max. 20 listů, víc nejde. A mě by se jich hodilo víc…

  2. lesator 9.1.2012 v 15:18 # Odpovědět

    Mně osobně Lists vůbec nesedly, resp. je používam-nepoužívam. Mám je založené, mám v nich např. zpravodajské a herní weby, ale lidi si do nich necpu, protože je otevírám jednou za čas. Ve Following mám jen ty, jež mě opravdu zajímají a snažím se jich zde mít co nejméně, abych byl schopen si přečíst veškeré tweety v Timeline. Jakmile tam mám více lidí než je únosno, už mě to ani číst nebaví a to potom ztrácí jaksi smysl.

  3. fx_funky 9.1.2012 v 20:13 # Odpovědět

    Používám je asi 2 dny. Hlavně k oddělení zpravodajství od běžných tweetů. Zatím mi to vyhovuje

  4. ntr23 9.1.2012 v 20:56 # Odpovědět

    Listy jsem se nenaučil používat. Možná tomu napomáhá složitost ražení lidí do listů. A nebo jsem nepřišel na to, jak to dělat jednoduše.

    • Jakub Vaněk 9.1.2012 v 21:01 # Odpovědět

      Jde to jednoduše. Třeba přímo v profilu na twitteru v nabídce a nebo správa skrze některý z programů jako tweetdeck (tedy aspoň co byl dříve). Stačí jej založit a pak přidávat nové účty. Jen je potřeba si zvyknout, zda je budeme číst.

  5. joebo 10.1.2012 v 20:53 # Odpovědět

    Pěkný článek. Listy jsou fajn. Rozděluji si to podle témat. Akorát jsou na webovém rozhraní trochu schovaný v menu. Nebo jde ten link nějak dát na homepage?

Napsat komentář

Connect with Facebook