Scorseseho Hugo vzpomíná na první film

Oscarová noc zatemní planetu už dnes večer. Letošní ročník se obrací do minulosti a přináší rovnou dvě pocty rané kinematografii. První je černobílý němý snímek The Artist z francousko-belgické produkce o Holywoodu (10 nominací na Oscara) a druhým 3D ztvárnění knižní předlohy Hugo a jeho velký objev (11 nominací) připomínající první filmy a zapomenutého režiséra Georgese Mélièse. Právě vynikající práce Martina Scorseseho, režiséra druhého zmíněného snímku, mě přitáhla do místního kina. Po třech způsobech 3D technického zpracování jsem se zařekl, že na špatné promítání již nepůjdu a netrvalo dlouho a sedím v sále. Už v prvních minutách jsem žasl po zklamání z upoutávek na leporelové filmy sázející vrstvy za sebou. Třetí dimenze chce cit a vynikající techniku dobře zafinancovanou, to říkám stále. Poznáte sami, když se ocitnete na nádraží spolu s herci. Můžeme prožívat dobrodružství s Hugem Cabretem ještě lépe než nás vtáhla příroda panenské Pandory.

Nebudu prozrazovat nic z děje filmu. Jistě si tu krásu vychutnáte na plátně sami, protože opravdu stojí ji vidět ve velkém rozlišení z třetí dimenze. Jen je nutné si uvědomit, že rozhodnutí producenta přivézt k nám do republiky pouze titulkovanou kopii značí horší přístupnost dětským divákům. Přesto je zpoza řady občas slyšet pozitivní ohlasy rodičů, že jejich potomek čtení titulků ovládá. Když už někdo na Huga zajde, určitě si vychutná série replik a starých záznamů prvních filmů dobře zakomponovaných do příběhu. To že jsem teprve nyní viděl legendární lokomotivu přijíždějící na nádraží, před kterou diváci uhýbali ze sedadel, a právě ve 3D bych raději zmiňovat neměl. Buď nás vzpomínky navnadí na historickou minulost a případnou studii začátků kinematografie nebo alespoň jako v mém případě si člověk uvědomí, jak začátky bývají strastiplné. Kochat se a kochat zpracováním a málo viděnými záběry. Pak dáte za pravdu mě i Jamesi Cameronovi, že se jedná o nejlepší 3D, které kdy viděl.

Jako nitka se filmem line tajemství, co skrývá rozbitý automaton a jak jej opravit. Jedná se malého robota. Tímto mistrovským kouskem se propojuje příběh kouzelníka a režiséra Georgese Mélièse, který na nádraží prodává mechanické hračky (Ben Kingsley), a malého kluka Huga (Asa Butterfield) syna hodináře. Knižní předlohu jsem nečetl, ale očekávám, že oproti ní bude ve filmu několik změn. Nikoli však změn k realitě, protože té se tvůrci částečně drželi a do filmu propašovali i skutečné události. Pro příklad jmenujme nehodu lokomotivy, jenž roku 1895 na pařížském nádraží Gare Montparnasse opravdu selhali brzdy a projela zdi nádraží až se probořila na ulici. Efektivní scéna, které si užijete při sledování dokonce dvakrát. Sami si najděte, co vás na Hugovi přitáhne a kolik nominací na Oscara byste mu proměnili. Za sebe říkám, že technické kategorie ovládne ale na hlavní kategorie nedosáhne. A to jsem rivala (The Artist) ještě neviděl.

Kino Jirkov | 9.2.2012 v 17:20 | řada 9 sedadlo 6

Hodnocení: 95% CSFD (můj účet), IMDB



, , , , ,

  1. Le fille Ash 27.2.2012 v 02:13 # Odpovědět

    Huga jsem viděla… a i když se nezařadí mezi mé nejoblíbenější filmy, zanechá ve mně znatelnou stopu. Je to dobře natočený film s úžasnou atmosférou. Zrovna zmíněná scéna s vlakem mne dostala (ovšem to, že se skutečně stala, nevím! Ale o to víc mne teď děsí…) Jinak když jsem o filmu slyšela poprvé, čekala jsem od něj něco jiného, než co jsem nakonec viděla. Ale to nevadí… i tak se mi líbil.

Napsat komentář

Connect with Facebook